Hjem  >  resources  >  begrep  >  sikkerDigitalPost  >  forretningslag  >  StandardBusinessDocument

Standard Business Document

Identifikator  
Term Standard Business Document
Definisjon Forretningsmeldingen i en forsendelse inkludert adresseringsinformasjon.
Forkortelse SBD
Kilde GS1

Standard Business Document (SBD)

Standard Business Document er en GS1 standard utviklet for å forenkle utveksling av dokumenter i en B2B kontekst.
Standardkonvolutten inneholder informasjon for identifisering, adressering og ruting av forretningsmeldingen. SBD er obligatorisk i neste versjon av PEPPOL infrastrukturen for fakturaformidling.

I sikker digital post blir Standard Business Document brukt til å sende:

  • informasjonen som meldingsformidler trenger for å formidle meldingen
  • identifisering og knytningen mellom forretningsmeldingen
  • informasjon som postboksen trenger for å presentere og håndtere dokumentpakken

Klassediagram

Diagram

Attributter

Identifikator Kardinalitet Datatype Kommentar
StandardBusinessDocumentHeader 1..1 sh:StandardBusinessDocument Informasjon for å formidle postforsendelsen
Melding 0..1 Melding Forretningsmelding identifisert i DocumentIdentification