Hjem  >  Kontaktregisteret

Lokal kopi

Som hovedregel sier Veiledning for bruk av Kontakt- og reservasjonsregisteret at det IKKE er lov til å bruke kontaktregisteret til å kvalitetssikre e-postadresser i andre registre. I bruksvilkårene for Kontakt- og reservasjonsregisteret står det også at offentlige virksomheter ikke skal ha egne registre med samme informasjon. Det finnes likevel noen få unntak. Et fåtall virksomheter er nødt til å inneha en egen lokal kopi av Kontakt- og Reservasjonsregisteret (KRR) av særskilte årsaker.

Hente endringer

Virksomhetene som er unntatt regelen, og innehar en lokal kopi av KRR, må daglig hente endringsmeldinger for endringer som skjer i KRR. For dette trenger virksomheten særskilt tilgang (se avsnittet om Scope under).

Krav om oppdatert kontaktinfo

For å sikre at kontaktinfoen i lokal kopi er oppdatert, må slike virksomheter hente endringsmeldinger minimum en gang i døgnet.

Scope

For å hente endringer benyttes Oppslagstjenesten REST og virksomheten må ha fått tildelt scopet krr:global/hentendring.read. Mer dokumentasjon om bruk av scopet finnes i Swagger UI.

Egen tjeneste for postkasseleverandørendringer

Dersom sertifikatet, navnet eller organisasjonsnummeret til en postkasseleverandør endrer seg, så vil det ikke lenger trigge en endring av alle brukere. Slike endringer er få og opptrer sjelden. For å hente endringer knyttet til postkasseleverandørene skal en derfor benytte egen tjeneste for dette.