Standard Business Document Header
| Identifikator | |
| Term | Standard Business Document Header | 
| Definisjon | Informasjon relatert til ruting og adressering av en melding. Forkortelse: SBDH. Avsender og mottaker definert i SBDH vil alltid reflektere de tekniske endepunktene i meldingsutvekslingen. | 
| Kilde | GS1 | 
Schema
JSON schema for Standard Business Document Header
Properties
| Identifikator | Kardinalitet | Datatype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
| headerVersion | 1..1 | string | “1.0” | 
| sender | 1..1 | sbdh:Sender | Identifikator (organisasjonsnummer) til virksomheten som initierer (er avsender) i meldingsprosessen. Alle kvitteringer skal addresseres til denne parten som mottaker | 
| receiver | 1..1 | sbdh:Receiver | Identifikator (organisasjonsnummer) til virksomheten som er sluttmottaker i meldingsprosessen. Ved initiell sending av melding vil dette alltid være en postboks eller utskriftsleverandør. | 
| documentIdentification | 1..1 | sbdh:DocumentIdentification | Unik identifikator for meldingen, generert av Avsender | 
| businessScope | 1..1 | sbdh:BusinessScope | Unik identifikator for konversasjonen, knytter meldinger og tilhørende kvitteringer sammen | 
Kommentar
Sender/Receiver indikerer retning på meldingsprosessen. For eksempel i FormidleDigitalPostForsendelse prosessen så vil Sender være Databehandler og Receiver være Postkasse.
Merk også at Sikker Digital Post sin bruk av SBDH er strengere enn den offisielle standarden (BusinessScope er obligatorisk i Sikker Digital Post). Konsekvensen er at man kan få en forretningsrelatert feilmelding selv om XML’en validerer mot xsd.
Eksempel: Digital melding fra Databehandler til Postkasseleverandør
** En melding fra Databehandler med orgnummer: 123456789 til Postkasseleverandør med orgnummer: 987654321.
** Databehandler har generert en unik DocumentIdentification.InstanceIdentifier for denne meldingen: “35e21e33-22b3-4554-9707-5fa829ee8bc0”.
** Databehandler har generert en unik BusinessScope.InstanceIdentifier for hele konversasjonen: “37efbd4c-413d-4e2c-bbc5-257ef4a65a45”.
*** Dette vil brukes for å knytte seinere meldinger i samme konversasjon sammen.
{
    "standardBusinessDocumentHeader": {
        "headerVersion": "1.0",
        "sender": [
            {
                "identifier": {
                    "authority": "iso6523-actorid-upis",
                    "value": "0192:123456789"
                }
            }
        ],
        "receiver": [
            {
                "identifier": {
                    "authority": "iso6523-actorid-upis",
                    "value": "0192:987654321"
                }
            }
        ],
        "documentIdentification": {
            "standard": "urn:fdc:digdir.no:2020:innbyggerpost:xsd:digital::digital##urn:fdc:digdir.no:2020:innbyggerpost:schema:digital::1.0",
            "typeVersion": "1.0",
            "instanceIdentifier": "35e21e33-22b3-4554-9707-5fa829ee8bc0",
            "type": "digital",
            "creationDateAndTime": "2021-04-11T15:29:58.753+02:00"
        },
        "businessScope": {
            "scope": [
                {
                    "type": "ConversationId",
                    "instanceIdentifier": "37efbd4c-413d-4e2c-bbc5-257ef4a65a45",
                    "identifier": "urn:fdc:digdir.no:2020:profile:egovernment:innbyggerpost:digital:ver1.0"
                }
            ]
        }
    }
}
Eksempel: Leveringskvittering fra Postkasseleverandør til Databehandler
**En melding fra Postkasseleverandør med orgnummer: 987654321 til Databehandler med orgnummer: 123456789
**Postkasseleverandør har generert en unik DocumentIdentification.InstanceIdentifier for denne meldingen: “12e57bde-ea5d-43ee-96b6-e2cf73f8311e”
**Postkasseleverandør bruker den BusinessScope.InstanceIdentifier som Databehandler har generert.
{
    "standardBusinessDocumentHeader": {
        "headerVersion": "1.0",
        "sender": [
            {
                "identifier": {
                    "authority": "iso6523-actorid-upis",
                    "value": "0192:987654321"
                }
            }
        ],
        "receiver": [
            {
                "identifier": {
                    "authority": "iso6523-actorid-upis",
                    "value": "0192:123456789"
                }
            }
        ],
        "documentIdentification": {
            "standard": "urn:fdc:digdir.no:2020:innbyggerpost:xsd:digital::leveringskvittering##urn:fdc:digdir.no:2020:innbyggerpost:schema:leveringskvittering::1.0",
            "typeVersion": "1.0",
            "instanceIdentifier": "12e57bde-ea5d-43ee-96b6-e2cf73f8311e",
            "type": "digital",
            "creationDateAndTime": "2021-04-11T15:29:58.753+02:00"
        },
        "businessScope": {
            "scope": [
                {
                    "type": "ConversationId",
                    "instanceIdentifier": "37efbd4c-413d-4e2c-bbc5-257ef4a65a45",
                    "identifier": "urn:fdc:digdir.no:2020:profile:egovernment:innbyggerpost:digital:ver1.0"
                }
            ]
        }
    }
}