Forretningsfeil
Forretningsfeil er feil som medfører at aktørene i Sikker Digital Post ikke er i stand til å utføre en operasjon slik som spesifisert i forretningsmeldinger.
Manglende mottakskvittering fra Meldingsformidler
Meldingsformidler vil verifisere format og innhold på
StandardBusinessDocumentHeader
ved mottak av en
DigitalPostMelding.
Dette gjøres for å sikre at meldingen kan rutes videre til en
postkasseleverandør og garantere for at forretningskvitteringer vil
kunne bli returnert til Avsender.
Ved feil i StandardBusinessDocumentHeader vil meldingsformidler returnere en SignalMessage med Error.
Denne metoden for feilhåndtering fra Meldingsformidler er valgt for å gi
en rask, enkel og sikker feilhåndtering fra Meldingsformidler.
Meldingsformidler returnerer ingen forretningskvitteringer, men operer
nærmere transportlaget, dette er årsaken til at feil i
adresseringsinformasjonen i
StandardBusinessDocumentHeader
vil resultere i en SignalMessage med
Error og ikke en egen forretningsfeil
som Avsender må hente igjennom kvitteringsgrensesnittet.
Manglende Leveringskvittering
Postkasseleverandør skal returnere en
Leveringskvittering til Avsender.
Dersom denne uteblir lengre enn forventet bør Avsender håndtere dette
igjennom feilhåndteringsprosedyrer etablert med sentralforvalter.
(Feilhåndteringsprosedyrene etableres som del av bruksvilkår)
Hvor lenge skal en Avsender vente på en Leveringskvittering?
Dette avhenger av hva Avsender har sendt.
Dersom Avsender sender en prioritert digital postmelding skal en
Leveringskvittering leveres i løpet av minutter, mens dersom en Avsender
sender en normal digital postmelding kan det ta et par timer.
Mer tydelige beskrivelser vil bli utarbeidet i forbindelse
bruksvilkårene.
Varslingfeilet
Les mer om hvordan Avsender bør håndtere en Varslingfeiletkvittering.
Innholdsfeil i forretningsmeldingen
Dette kan være feil relatert til innholdet i SBD som ugyldig identifikator på mottaker og/eller feil i Dokumentpakke, for eksempel relatert til dekryptering/signeringsvalidering gjort av postkassen.
Mer om forretningsfeil
For mer informasjon om forretningsfeil, se dokumentasjon av forretningsmeldingen Feil